تکنولوژی وب2 (web2) چيست؟
وب2 چيست؟ الگوهاي طراحي و مدلهاي تجاري براي نسل بعدي وب
ماهنامه شبکه - شماره 63
اشاره :
تركيدن حباب دات كام در پاييز 2001 نقطه عطفي براي وب بود. استنباط بسياري از افراد اين بود كه وب بيش از حد در كانون توجه قرار گرفته است واين حقيقت را گوشزد ميكردند كه ظاهرا ً رشد انفجاري و پس از آن ركود و نزول، ويژگي مشترك تمام انقلابهاي تكنولوژيك است. اين ركود و نزول معمولا هنگاميرخ ميدهد كه فناوري روبهپيشرفت، جايگاه خود را در صحنه تجارت تثبيت كرده است، هجوم مردم بهسوي مدعيان ارائه فناوري تمام شده است، نمونههاي واقعا موفق، تواناييهاي خود را نشان دادهاند، و جامعه كم كم تفاوتها را درك ميكند. مفهوم "وب2" در يك نشست همانديشي بين O' Reilly وMediaLive International زاييده شد. دراين جلسه Dale Dougherty، يكي از پيشگامان وب و معاون موسسه O' Reilly، خاطر نشان كرد كه نه تنها نميتوان وب را "سقوط كرده و شكست خورده" دانست، بلكه با توجه بهانواع كاربردهاي جذاب و جديد و سايتهايي كه تعداد آنها همه روزه و با سرعتي عجيب افزايش مييابد، وب از هر وقت ديگري مهمتر شدهاست. مسئله ديگر اين است كه بهنظر ميآيد همه شركتهايي كهاين ركود ناگهاني را با موفقيت پشت سر گذاشتهاند، وجه مشتركي دارند. اگر قبول كنيم كه سقوط داتكام نقطه عطفي را براي وب مشخص ميكند،آيا ميتوان مفهومي مثل "وب2"را براي فعاليتهاي بعد ازاين سقوط بهكار برد؟ شركتكنندگان دراين نشست بر سراين موضوع بهتوافق رسيدند و بهاينترتيب، كنفرانس وب2 (www.web2con.com) سربرآورد. در خلال يك سال و نيميكه از آن زمان ميگذرد، مفهوم "وب2" بهخوبي جا افتاده است و نتايج جستجوي آن روي گوگل بهبيش از 5/9 ميليون مورد بالغ ميشود. ولي هنوز اختلاف نظرهاي بسياري درباره معناي اصلي وب2 وجود دارد. بهطوري كه بعضي از صاحبنظران آن را در حد يك شعار تبليغاتي بي اهميت ميبينند و بعضي ديگر آن را بهعنوان يك موضوع عمومي قبول ميكنند. اين مقاله سعي ميكند معناي وب2 را بهوضوح روشن كند و آنرا شرح دهد.
نويسنده: Tim O' Reilly
در اولين كنفرانس ما منظور خود را از وب 2 با چند مثال نشان داديم:
البتهاين فهرست محدود بههمين موارد نيست. ولي چه چيزي موجب ميشود ما يك برنامهكاربردي يا راهحل را بهعنوان "وب1" و ديگري را بهعنوان "وب2" در نظر بگيريم؟ پاسخ به اين سوال بسيار اهميت دارد. چراكه تبِ وب2 آنچنان گسترده شده است كه حتي بعضي از شركتها در حال حاضر از آن بهعنوان يك شعار براي بازاريابي استفاده ميكنند. در حاليكه بسياري ازاين شركتها حتي نميدانند وب2 چيست. از طرفي پاسخ بهاين سوال بسيار دشوار است. چون بسياري ازاين شركتهاي تازهكار كه به استفاده مبتذلانه از عبارتهاي تبليغاتي عادت دارند، اصلا وب2 نيستند و در عين حال بعضي از برنامههاي كاربردياي كه ما بهعنوان وب2 معرفي كردهايم، مثلNapster و BitTorrent، را حتي نميتوان دقيقا يك برنامه كاربردي تحتوب يا Web Application دانست. قدم اول ما براي پاسخ بهاين سوال، يافتن اصولي است كه در نمونههاي موفق وب1 و در نمونههاي جالب برنامههاي كاربردي جديد وب2 ديده ميشود.